Przez efektywność energetyczną rozumie się stosunek uzyskanej wielkości efektu użytkowego danego obiektu, urządzenia technicznego lub instalacji, w typowych warunkach ich użytkowania lub eksploatacji, do ilości zużycia energii przez ten obiekt, urządzenie techniczne lub instalację, albo w wyniku wykonanej usługi niezbędnej do uzyskania tego efektu. (art. 2 pkt. 3 ustawy o efektywności energetycznej).
Efektywne wykorzystanie energii ma na celu zmniejszenie ilości energii potrzebnej do dostarczania produktów i usług. Zadanie to można zrealizować na kilka sposobów. Zaczynając od zmniejszenia zapotrzebowania na energię, a na jej racjonalnym użytkowaniu kończąc.
Przykładowo docieplenie budynku sprawie, iż do osiągnięcia takiego samego komfortu cieplnego potrzebujemy o wiele mniej energii niż przed termomodernizacją. Spowodowało to swego rodzaju trend w budownictwie. W 2014 roku wprowadzono ograniczenie dotyczące maksymalnego zapotrzebowania budynku na ciepło, ustalając je na poziomie 120 kWh/(m2.rok) dla budownictwa mieszkalnego. Po raz pierwszy wprowadzono także normy dotyczące współczynnika przenikalności poszczególnych przegród budowlanych (ścian zewnętrznych, stropów, drzwi, czy okien). Kolejne ograniczenia zostały wprowadzone na początku roku 2017. Zmniejszono wtedy energochłonność budynków mieszkalnych do poziomu 95 kWh/(m2.rok). Na rok 2021 przewidziano kolejne zaostrzenie norm energochłonności od poziomu 70 kWh/(m2.rok), co obecnie odpowiada standardowi energooszczędnemu. Przewidywać należy, że w kolejnych latach tendencja się utrzyma, a budownictwo mieszkalne osiągnie „przymusowy” standard niskoenergetyczny.
Tab. 4.1. Podział budynków na klasy energetyczne ze względu na sezonowe zapotrzebowanie na ciepło (EA)
Źródło: [http://www.termo-systemy.pl/klasa-energetyczna-budynku]
Poza zwiększaniem energooszczędności budynku wskazanym jest także wykorzystanie urządzeń o możliwie jak najwyższej sprawności, a także zamiana wysokotemperaturowego ogrzewania grzejnikowego, na niskotemperaturowe ogrzewanie podłogowe.
Zastosowanie świetlówek ledowych sprawia, że do oświetlenia pomieszczenia potrzebujemy nawet kilkunastokrotnie mniej energii niż przy użyciu zwykłych żarówek. Zasada ta tyczy się także pozostałych urządzeń wykorzystujących do swej pracy energię elektryczną. Społeczeństwo coraz bardziej świadomie dokonuje zakupów urządzeń o wyższej klasie energetycznej (przynajmniej A+).
Tab. 4.2. Klasy efektywności energetycznej niektórych urządzeń (Rozporządzenia Komisji (EU) 1060/2010)
Źródło: [http://ogarniamprad.weebly.com/strona-g322oacutewna/klasy-energetyczne-urzadzen-agd]
Poza bezpośrednią zamianą urządzeń na te o mniejszej energochłonności, możemy zastosować szereg rozwiązań mających na celu zmniejszenie zużycia energii w sposób pośredni. Możemy zacząć od najprostszych rzeczy, np. jeżeli chcemy zagotować wodę na jedną herbatę, nie będziemy podgrzewać pełnego czajnika wody, zaś idąc spać, nie będziemy zostawiać urządzeń w trybie uśpienia, z włączoną kontrolką, dobrze też pamiętać o wypinaniu z gniazdek ładowarek zaraz po naładowaniu sprzętu. Coraz częściej w budynkach stosuje się także systemy inteligentnego sterowania, mające na celu zmniejszenie zużycia energii poprzez jej wykorzystanie w bardziej racjonalny sposób. Jeżeli czujnik w pomieszczeniu przez dłuższy czas nie rejestruje ruchu, światło wyłączy się samo. Urządzenia coraz częściej mają wbudowany moduł, dzięki któremu wyłączają się po dłuższym okresie bezczynności.
Wszystkie te rozwiązania przyczyniają się do zmniejszenia użycia energii, co przekłada się bezpośrednio na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych, a tym samym pozwala zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska poprzez redukcję gazów cieplarnianych. Zarówno zmniejszenie emisji CO2 i pozostałych zanieczyszczeń, jak i zmniejszenie użycia energii, wpisują się bezpośrednio w politykę energetyczną Unii Europejskiej.
Biały certyfikat
Białe certyfikaty (tzw. świadectwo efektywności energetycznej), zgodnie z ustawą z dnia 20 maja 2016 roku o efektywności energetycznej, stanowi potwierdzenie planowanej do zaoszczędzenia ilości energii finalnej wynikającej z przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju, służących poprawie efektywności energetycznej (Dz. U. 2016, poz. 831)[1]. Posiada on realna wartość pieniężną i jest przedmiotem obrotu na Towarowej Giełdzie Energii. Jednym z jego głównych celów jest zatem stanowienie stymulantu dla przedsiębiorstw, aby wykazywać jak największe zachowania prooszczędnościowe[2].
Świadectwa efektywności energetycznej można podzielić na[3]:
- Świadectwa terminowe – Biorąc pod uwagę zmiany w Ustawie o Efektywności Energetycznej z roku 2016, można wyróżnić dwa rodzaje tzw. Świadectw terminowych, czyli inaczej certyfikatów o ograniczonym terminie ich ważności
i możliwości wykorzystania jeżeli chodzi o obowiązek zawarty w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.
“W myśl art. 55 ust. 1 nowej ustawy o efektywności energetycznej do dnia 30 czerwca 2019 r. świadectwa efektywności energetycznej, wydane na podstawie ustawy dotychczasowej uwzględnia się w realizacji obowiązku określonego w art. 10 ust. 1 nowej ustawy o efektywności energetycznej. Zgodnie natomiast z art. 53 ust. 1 tej ustawy do wykonania i rozliczenia wykonania obowiązku za okres do dnia wejścia
w życie nowej ustawy o efektywności energetycznej stosuje się przepisy ustawy dotychczasowej.”[4]
Ostatnim zatem rokiem, za który można, za pomocą świadectw, o których mowa powyżej (świadectw terminowych przetargowych) zrealizować obowiązek z art. 10 ust. 1 (Ustawa o Efektywności Energetycznej z dnia 20 maja 2016 r.) jest rok 2018. Na uwagę zasługuje jednak fakt, iż decyzja o ich umorzeniu powinna zostać wydana przez Prezesa URE do dnia 30 czerwca 2019 r.
Drugim rodzajem świadectw terminowych są tzw. świadectwa które można otrzymać dla przedsięwzięcia lub przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej zakończonych przed dniem wejścia w życie nowej ustawy
o Efektywności Energetycznej, ale nie wcześniej niż przed dniem
1 stycznia 2014 r. Ważny jest fakt, iż dla działań tych nie mogą być wydane świadectwa w rozumieniu ustawy dotychczasowej. Do wydawania wyżej wymienionych świadectw rocznych są przepisy art. 20-23 ustawy o efektywności energetyczne z 2016 r. Uwzględnia się je przy rozliczeniu wykonania obowiązku za rok kalendarzowy, w którym zostały wydane, jednakże umorzenie ich musi zostać wykonane do dnia 30 czerwca roku następującego po roku kalendarzowym, za który tymi świadectwami realizowany jest obowiązek.
- Świadectwa bezterminowe – Białe certyfikaty, które są wydawane na podstawie nowej Ustawy o Efektywności Energetycznej z dnia 20 maja 2016 r. dla działań prooszczędnościowych planowanych do zrealizowania. Jak sama nazwa wskazuje, nie posiadają one końcowego terminu funkcjonowania. Można nimi zrealizować obowiązek, który wynikający z Ustawy o Efektywności Energetycznej z dnia 20 maja 2016 r. wykorzystując możliwość odroczenia terminu rozliczeniowego wykonania obowiązku na podstawie art. 16 ust. 1 i 2 w.w. ustawy.
Z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (1 października 2016) wydawanie świadectw efektywności energetycznej uległo istotnym zmianom. Jedną z nich jest fakt, iż świadectwa efektywności energetycznej mogą być wydawanie tylko i wyłącznie dla przedsięwzięć planowanych, nie jak wcześniej miało to miejsce na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej, która dawała możliwość zgłaszania do przetargu organizowanego przez Prezesa URE również przedsięwzięcia zakończone[5]. Wskazują na to również inne przepisy ustawy, między innymi art. 25. Ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy, który mówi, iż “audyt efektywności energetycznej składany wraz z wnioskiem o wydanie świadectwa efektywności energetycznej zawiera analizę planowanych do uzyskania oszczędności energii z niezakończonego przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej”[6].
Wyjątek stanowi natomiast sytuacja, kiedy to przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej zakończone zostały maksymalnie przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (czyli przed dniem 1 października 2016 r.), ale też nie wcześniej niż przed 2014 rokiem. Warunkujące również jest niewydanie dla określonego przedsięwzięcia świadectwa efektywności energetycznej na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. W opisanym powyżej przypadku, przedsiębiorca ma prawo ubiegać się o biały certyfikat.
Na uwagę zasługuje również fakt, iż nowa ustawa, inaczej niż miało to miejsce na gruncie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej[7], przesądza, iż świadectwa efektywności energetycznej są potwierdzeniem uzyskania oszczędności energii nie pierwotnej, a energii finalnej.
[1] Ustawa o efektywności energetycznej
[2] https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/aktualnosci/7126,Rozstrzygnieto-piaty-przetarg-na-wybor-przedsiewziec-sluzacych-poprawie-efektywn.html
[3] Informacja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nr 57/2016 z dnia 27 października 2016 r.;
[4] Informacja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nr 57/2016 z dnia 27 października 2016 r.;
[5] http://www.me.gov.pl/Energetyka/Efektywność+energetyczna
[6] Informacja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nr 69/2016 w sprawie zasad wydawania świadectw efektywności energetycznej na podstawie ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, https://www.ure.gov.pl/pl/stanowiska/6833,Informacja-nr-692016.html
[7] Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. 2011 nr 94 poz. 511)
Możliwości pozyskania świadectw efektywności energetycznej
Białe certyfikaty, czyli świadectwa efektywności energetycznej, w świetle obecnych zmian, można otrzymać tylko za przedsięwzięcia trwające lub dopiero planowane
(z wyjątkiem opisanym w rozdziale 1). Wcześniej istniała również możliwość otrzymania ich za działania proefektywnościowe już zrealizowane (zakończone po 01.01.2011 r.).
Jednym z warunków ubiegania się o świadectwo efektywności energetycznej to minimalna roczna oszczędność energii pierwotnej na poziomie 10 ton oleju ekwiwalentnego (toe) lub więcej niż 10 toe w przypadku grupy przedsięwzięc tego samego rodzaju.
Nie każdy inwestor, który zamierza przeprowadzić jedno, bądź kilka przedsięwzięć wymienionych powyżej może uzyskać świadectwo efektywności energetycznej. Z możliwości tej wykluczone są przedsięwzięcia (Dz. U. 2016, poz. 831):
- jeżeli w wyniku ich realizacji uzyskano oszczędność energii mniejszą niż 10 ton oleju ekwiwalentnego (toe) średniorocznie,
- jeżeli na ich realizację przeznaczono:
- pomoc inwestycyjną, w przypadku gdy otrzymanie tego świadectwa spowoduje przekroczenie dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej na to przedsięwzięcie lub te przedsięwzięcia, przyjmując, że wartość praw majątkowych wynikających z tych świadectw stanowi iloczyn kwoty 1500 zł za tonę oleju ekwiwalentnego oraz ilości energii finalnej,
- premię termomodernizacyjną w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów,
- środki z budżetu Państwa lub z budżetu Unii Europejskiej,
- służące poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, w wyniku których uzyskuje się oszczędności energii finalnej w wysokości 1,5%, potwierdzone audytem efektywności energetyczne, zrealizowane przez tzw. podmioty zobowiązane;
- zakończone.
Nowe przepisy nie obowiązują jedynie urządzeń technicznych, które przeznaczone są do celów wojskowych, a także tych, które objęte zostały systemem handlu uprawnieniami do emisji (ustawa z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji). W drugim przypadku istnieje wyłączenie odnoszące się do urządzeń potrzeb własnych, które służą procesowi wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła.
Procedury uzyskania świadectw efektywności energetycznej
W celu pozyskania świadectwa efektywności energetycznej należy postępować wedle schematu wytyczonego przez Ustawę o efektywności energetycznej. Pierwszym krokiem do uzyskania białego certyfikatu jest wykonanie audytu efektywności energetycznej dla wybranego przedsięwzięcia proefektywnościowego. Pozwala to na określenie ogólnego stanu energetycznego przedsiębiorstwa, określenie bazowego poziomu zużycia energii elektrycznej oraz, najważniejsze, wyznaczenie ilości przyszłej, planowanej sumy zaoszczędzenia energii przez przedsiębiorstwo wyrażonej w tonach oleju ekwiwalentnego. W przypadku planowanych przedsięwzięć zaproponować należy potencjalne rozwiązania techniczne wykorzystujące zidentyfikowany potencjał oszczędności. Z zaproponowanych działań należy wybrać rozwiązanie będące optymalne ekonomicznie i technicznie.
Następnym krokiem jest zgłoszenie, do Prezesa Regulacji Energetyki (URE) przez inwestora lub podmiot upoważniony, wniosku o wydanie białego certyfikatu wraz
z załączonym audytem efektywności energetycznej, z którego zaleceń powinna wynikać konieczność wykonania planowanego do realizacji przedsięwzięcia[1].
Warunkiem wydania świadectwa efektywności energetycznej jest zadeklarowanie efektu energetycznego (ω) (rozumianego jako stosunek ilości energii pierwotnej zaoszczędzonej średnio w ciągu roku do wartości świadectwa efektywności energetycznej,
o które podmiot się ubiega), w przedziale pomiędzy ωśr i ωmax (wartość średnioa ważona
i maksymalna efektu energetycznego)[2].
Wniosek o wydanie tzw. białego certyfikatu może zostać złożony drogą elektroniczną. Prezes URE zobowiązany jest do wydania decyzji o przyznaniu świadectwa efektywności energetycznej lub wezwania wnioskodawcy w celu uzupełnienia braków we wniosku
w terminie 45 dni od jego złożenia. Wnioskodawca jest zobowiązany dostarczyć brakujące informacje w przeciągu 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Należy mieć na uwadze, że
w myśl tego przepisu nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie skutkuje jego pozostawieniem bez rozpoznania (art. 20 ust. 6 ustawy). Istotny jest fakt, iż termin wydania świadectwa efektywności energetycznej (45 dni) należy liczyć od dnia złożenia wniosku kompletnego, który nie wymaga prowadzenia dalszych wyjaśnień w ramach prowadzonych działań.
Prezes URE wydaje tzw. biały certyfikat, po spełnieniu wszystkich wymagań formalnych oraz zamieszcza w BIP URE informacje o wydanych świadectwach efektywności energetycznej wraz z kartą audytu efektywności energetycznej, w terminie 7 dni od dnia ich wydania. Certyfikat ten stanowi tzw. promesę Prezesa URE.
Inaczej niż w przypadku ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. Prezes URE nie organizuje przetargów na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej.
Z wnioskiem o wydanie białego certyfikatu należy wystąpić na etapie planowania, a nie na etapie realizowania przedsięwzięcia lub przedsięwzięcia zakończonego.
Po przyznaniu białych certyfikatów inwestor zobowiązany jest realizacji zadeklarowanego przedsięwzięcia i poinformowaniu o tym Prezesa URE do 30 dni od terminu zakończenia. Przedsięwzięcie to musi również zostać udokumentowane audytem efektywności energetyczne, który, co ważne, nie może być wykonany przez tego samego wykonawcę co audyt wstępny). W przypadku przedsięwzięć planowanych, dla których zaplanowano osiągnięcie oszczędności energii finalnej wyższe niż 100 ton oleju enwiwalentnego na rok, należy wykonać tzw. powykonawczy audyt efektywności energetycznej potwierdzający uzyskany poziom deklarowanwj oszczędności energii pierwotnej.
Kolejnym etapem jest poinformowanie przez Prezesa URE podmiotu prowadzącego giełdę towarową lub rynek regulowany, który organizuje obrót świadectw efektywności energetycznej (w terminie 30 dni od dnia uzyskania przez Prezesa informacji o zakończeniu realizacji przedsięwzięcia). Informacja ta zawiera komunikat o zakończeniu realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej przez podmiot wskazany w danym świadectwie. Podsumowując, materializacja prawa majątkowego, w przypadku świadectwa efektywności energetycznej wydanego dla przedsięwzięcia, które dopiero zostanie zrealizowane, następuje dopiero po faktycznym zrealizowaniu tego przedsięwzięcia, zawiadomieniu Prezesa URE o fakcie realizacji oraz po przekazaniu świadectwa na Towarową Giełdę Energii SA (maksymalnie sama procedura może trwać 120 dni – należy jednak dodać do tego planowany czas realizacji przedsięwzięcia).
Świadectwo efektywności energetycznej otrzymuje prawa majątkowe zbywalne, będące towarem giełdowym, z chwilą wpisania świadectwa na konto ewidencyjne podmiotu. Inwestor lub podmiot przez niego upoważniony zgłasza certyfikaty na giełdę papierów wartościowych w celu ich sprzedaży. Pozyskane z transakcji środki finansowe stanowią realny dodatek finansowy dla przedsiębiorstwa za zrealizowanie przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej i stanowi bezpośredni powód poprawy wskaźników ekonomicznych przeprowadzonego przedsięwzięcia proefektywnościowego.
Inwestor lub podmiot przez niego upoważniony informuje maklera giełdowego
o minimalnym kursie, za jaki jest w stanie sprzedać posiadane certyfikaty, mając na uwadze fakt, iż cena certyfikatów odznacza się zmiennością, co jest standardem jeżeli chodzi o giełdę papierów wartościowych.
Przedsiębiorstwa energetyczne chętnie kupują świadectwa, gdyż w praktyce, dla podmiotów zobowiązanych do umarzania świadectw efektywności energetycznej, są one wykorzystywane do rozliczenia obowiązku unikając tym samym poniesienia opłaty zastępczej. Podmioty, które w myśl Ustawy o efektywności energetycznej są objęte obowiązkiem pozyskania białych certyfikatów, a nie uzyskają ich oraz nie umorzą, zobowiązane będą do uiszczenia opłaty zastępczej w odpowiedniej wielkości określonej w/w Ustawą.
Prezes URE może dokonać wyrywkowej weryfikacji, zarówno audytu efektywności energetycznej początkowego, jak również porealizacyjnego, osobiście oraz poprzez zlecenie wykonania tego działania podmiotowi wyłonionemu w postępowaniu przetargowym. Jeśli podmiot ubiegający sie o świadectwo efektywności energetycznej udzielił nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o zakończeniu realizacji danego przedsięwzięcia nie może wystepować o ponowne wydanie świadectwa efektywności energetycznej przez okres 5 lat od dnia, w którym poprzednie przedsięwzięcie powinno zostać zakończone.
Jeżeli natomiast po przeprowadzeniu weryfikacji przez Prezesa URE okaże się, że zostało wydane świadectwo efektywności energetycznej o większej wartości energii finalnej niż ilość energii faktycznie zaoszczędzonej, wówczas podmiot posiadający dane świadectwo jest zobowiązany, w terminie 6 miesięcy, przedstawić do umorzenia świadectwo efektywności energetycznej, w ilości odpowiadającej różnicy pomiędzy zakładaną ilością oszczędzonej energii do energii faktycznie zaoszczędzonej.
[1] Informacja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nr 69/2016 w sprawie zasad wydawania świadectw efektywności energetycznej na podstawie ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, https://www.ure.gov.pl/pl/stanowiska/6833,Informacja-nr-692016.html
[2] https://www.bialecertyfikaty.com.pl/
Sprzedaż białych certyfikatów
Z uwagi na fakt, że białe certyfikaty posiadają realną wartość pieniężną i są przedmiotem obrotu na Towarowej Giełdzie Energii, ich sprzedaż to tak naprawdę obrót prawami majątkowymi, wynikającymi ze świadectw efektywności energetycznej, za pośrednictwiem RPM (Rynku Praw Majątkowych). Organizacją, która zajmuje się zarówno obrotem jak
i prawadzeniem rejestru jest Towarowa Giełda Energii SA (TGE).[1]
Na Rynku Praw Majątkowych nie występują ograniczenia jeżeli chodzi o wahania kursów. Dniami obrotowymi są wtoreki i czwartki, w godzinach 11:00 – 13:30, wyłączając dni ustawowo wolnych od pracy. Umowy sprzedazy Praw majątkowych odbywają się także poprzez tzw. TPNR oraz TPR, czyli nierozliczane i rozliczane transakcje pozasesyjne.
W zleceniu, które dotyczy transakcji pozasesyjnej, liczba Praw Majątkowych powinna wynosić minimum 1000 toe. Wprowadzanie transakcji pozasesyjnych odbywa się
w poniedziałki i środy.
Liczba Praw Majątkowych odpowiada wartości ton oleju ekwiwalentnego wykazanego
w danym Świadectwie efektywności energetycznej, natomiast jedno Prawo Majątkowe odpowiada równowartości 0,001 toe. Prawa Majątkowe notowane są tylko i wyłącznie przy wykorzystaniu systemu informatycznego giełdy, w systemie notowań ciągłych oraz systmie kursu jednolitego.
Na Towarowej Giełdzie Energii notowane są obecnie następujące typy kontraktów[2]:
- PMEF– są prawami majątkowymi wynikającymi bezpośrednio ze Świadectw efektywności energetycznej (art. 55 ust 1 ustawa o efektywności energetycznej). Innymi słowy są to świadectwa efektywności energetycznej, które zostały wydane na gruncie starej ustawy z 2011 roku. Prawo to ma charakter terminowy i obowiązuje od dnia, w którym wprowadzono prawo majątkowe wynikające ze Świadectwa efektywności energetycznej do obrotu giełdowego do dnia 30.06.2019 r. lub do momentu zablokowania praw majątkowych w związku z chęcią umorzenia Świadectwa, z którego wynikają.
- PMEF_F– są prawami majątkowymi wynikającymi ze Świadectw efektywności energetycznej (art. 20 ustawy o efektywności energetycznej). Innymi słowy są to białe certifikaty wydane na podstawie nowej ustawy z dnia 30 czerwca 2016 r. będące potwierdzeniem planowanej do zaoszczędzenia ilości energii finalnej wynikającej z przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej. Prawo to ma charakter bezterminowy i obowiązuje od dnia wprowadzenia prawa majątkowego wynikającego ze Świadectwa efektywności energetycznej do obrotu giełdowego do momentu zablokowania praw majątkowych w związku z zamiarem umorzenia Świadectwa efektywności energetycznej, z którego wynikają.
- PMEF-20XX – są prawami majątkowymi wynikającymi ze Świadectw efektywności energetycznej (art. 57 ust. 2 ustawy o efektywności energetycznej). PMEF-200X to prawa wynikające ze Świadectwa efektywności energetycznej wydanego na gruncie nowej ustawy z dnia 30 czerwca 2016 r., dla działań lub zbioru działań tego samego rodziaju, służących poprawie efektywności energetycznej, zakończonych przed 1 października 2016 ( przed wejściem w życie nowej ustawy) ale nie wcześniej niż przed dniem 1 stycznia 2014 r., dla których nie wydano świadectw efektywności energetycznej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej. Prawo to obowiązuje od dnia wprowadzenia prawa majątkowego do dnia 30 czerwca (włącznie) roku kalendarzowego następującego po roku kalendarzowym w którym wydano Świadectwo efektywności energetycznej, z którego wynikają te prawa majątkowe albo do momentu dokonania blokady praw majątkowych w związku z zamiarem umorzenia Świadectwa efektywności energetycznej, z którego wynikają (prawo ma charakter terminowy).
Zapis 20XX oznacza rok, w którym zostało wydane świadectwo efektywności energetycznej.
[1] https://tge.pl/pl/449/biale-certyfikaty
[2] http://p4b.com.pl/tag/pmef/